Demografische targeting in het zoeknetwerk van Google

Het is mogelijk om via AdWords-advertenties in het zoeknetwerk te kunnen targeten op mensen van een bepaalde leeftijd en geslacht. Dit is een van de vele zoekmachine marketing toepassingen waar adverteerders gebruik van maken.

Hierdoor kunnen de advertenties preciezer worden aangepast aan de betreffende doelgroep: vrouwen krijgen geen reclame meer voor herenschoenen als ze op zoek zijn naar schoenen. En twintigjarigen krijgen geen spa-hotels voor senioren aangeboden als ze googlen naar een hotelvakantie. Biedingen voor de gewenste doelgroep kunnen gericht worden verhoogd, in plaats van een gieter te gebruiken om jong en oud van elk geslacht met dezelfde CPC te bemachtigen. Ook kunnen de advertentieteksten aantrekkelijker en relevanter worden gemaakt.

Hoe goed werken gerichte advertenties?

De voordelen van demografische targeting zijn daarom duidelijk: nog beter op maat gemaakte advertenties met optimaal gecontroleerde CPC die alleen aan de echt relevante doelgroep worden getoond.

In het beste geval verhoogt dit de zoekmachine marketing conversieratio en het rendement op de zoekmachine marketing investering. Dat is de theorie. Hoe goed dit in de praktijk echt werkt, wordt momenteel nog kritisch beoordeeld. Google kent de leeftijd en het geslacht van zijn gebruikers alleen als ze dit bekendmaken. Dit betekent alleen degenen die deze informatie in hun Google-account hebben opgegeven en die zijn ingelogd tijdens hun zoekopdracht, kunnen van gerichte advertenties worden voorzien. Om nog maar te zwijgen van de mogelijkheid dat meerdere mensen met hetzelfde apparaat op internet surfen.

Laag bereik voor demografisch gerichte advertenties

In de praktijk betekent dit dat de mogelijke doelgroep voor demografische targeting in het zoekmachine marketing netwerk vrij klein is. Het bereik van dergelijke fijn geregelde displays wordt dienovereenkomstig verkleind. Als je het precies wilt weten, kijk dan eens naar de demografie van een van je huidige campagnes in de beheerinterface van AdWords. Onder het tabblad “Doelgroepen” vind je een grafiek met de kenmerken van de mensen die door jouw campagne zijn bereikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *